Belső lapok tervezése I

Avagy milyen szempontokat kell figyelembe venni az étlaptervezés során

Étlaptervezés
Étlaptervezés

A nyolcvanas évek elején a tengerentúli vendéglátósok felismerték, hogy fontos lenne megismerni azt a mechanizmust ami alapján a vendégek eldöntik mit akarnak rendelni.
Van e olyan szempont amit az étlaptervezés során figyelembe kell venni, a designon kívül?
Lényeges kérdés, mivel ha ismernénk a logikát ami alapján a döntés megszületik, úgy azt befolyásolni is tudnánk, ha pedig tudjuk az emberek döntéseit befolyásolni, akkor azt könnyen bankjegyekké lehet változtatni.

A kezdetek

A menu engineering gyakorlatilag a drágább, jobb profitot jelentő ételek promózása. Nem arról szól hogyan lehet több vendéget szerezni, hanem azt mutatja meg, hogyan lehet a már meglévő vendégekből nagyobb profitra szert tenni. Ehez modern marketinges eszközöket kell segítségül hívni az étlaptervezés során. Az eladás és a pszichológia régóta kéz a kézben járnak. Minél jobban tudjuk befolyásolni a vendéget a döntésében annál inkább tudjuk az akaratunkat érvényesíteni. Ezt használva könnyebben lehet eladni azt amit tényleg el szeretnénk adni.
A 70 es években a Boston consulting group kisérletek alapján kiadott egy jegyzetet amiben azt elemezték, hogy melyek azok a szempontok és viselkedési minták amelyek befolyásolják az embereket a döntéseikben. 10 évvel később Donald Smith a Michigen egyetem professzora által lett ez a jegyzet a vendéglátásra átültetve.

Ebben a posztban az első és legfontosabb lépést fogom bemutatni. Ez a lépés nem maradhat ki hiszen ennek a segítségével fogjuk az étlapunk designját felépíteni

1, Mekkora haszon van az ételen.

Fontos, hogy pontosan tisztában legyünk azzal mekkora a haszon egy egy ételen. Nem vagyok szakács így nem is szeretnék és nem is tudok tanácsot adni, hogy ezt hogyan kell kiszámolni. Meggyőződésem, hogy ez nem is az én dolgom. Valószinűleg ezt megtanítják az iskolában.

Amikor már tudjuk mekkora haszon van egy egy ételen, akkor jön a következő lépés, meg kell nézni mekkora az egyes étlek népszerűsége, milyen sokszor rendelik a vendégek.

Amikor ezt a két értéket már tudjuk akkor 4 különböző csoport kell létrehozni.

1 Nagy profit nagy népszerűség
2 Nagy profit de nem népszerű.
3 Kevés profit de népszerű.
4 Kevés profit és nem népszerű.

Ha ezzel megvagyunk akkor már fogjuk tudni, hogy melyek azok az ételek amiket el szeretnénk adni (nyilván az első pontban lévők). Ezek lesznek azok amiket a szemnek fontos helyre kell tenni az étlapon. Ezek azok az alapok amira fogjuk az étlap designját felépíteni, de ezek csak az első lépések több mint 10 olyan szempont lesz még amit figyelembe kell venni.

A folyamat második lépéséről, magáról a design elkészítéséről a következő posztban fogok írni.

Persze az is fontos, hogy legyen egy jó étlaptartó amibe majd a kész étlapokat tudjuk tenni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

tizenkilenc − 17 =