Belső lapok tervezése II

A jó étlap design nagyon erős marketing fegyver minden étterem kezében

Ebben a posztban fogjuk körbejárni, pontosan milyen lépéseket kell megtenni azért, hogy bevételnövekedést érjünk el, pusztán azzal hogy, a megfelelő étlap designt választjuk.

Mint az előző posztomban említettem ez a téma már nagyon régi, csak azt hiszem, még nem sokan alkalmazzák Magyarországon.

Amennyiben még nem olvasta el az előző posztomat a témában mindenképpen ajánlott megtenni, mert minden, amit itt leírok arra fog épülni.

Akkor vágjunk bele, és nézzük meg mi az az 5 szempont, amit ha figyelembe vesz az étlap design tervezése során, egészen biztosan növekedni fog a bevétel.

Ha minden igaz akkor az előző posztom alapján megvan a 4 kategóriánk és megvan, melyik étel melyik kategóriába tartozik.

Legelőször leírom azokat az álltalános szerkesztési elveket, amelyek függetlenek ezektől a kategóriáktól.

1. Ne legyen az árak mellet a pénznem feltüntetve.

Ha a vendég rögtön szembesül a forint szóval akkor a választás során végig arra fog gondolni, hogy ezért fizetnie kell. Ha nem tud elvonatkoztatni ettől az érzéstől, akkor végig befolyásolni fogja a választás alatt. Ez nem jó, hiszen ha van 2 étel, ami felkeltette a vendég érdeklődését akkor nagy valószínűséggel az olcsóbbat fogja rendelni, hiszen az is ugyanolyan izgalmas, mint a drágább, akkor miért ne választani azt, ami kevesebbe kerül. Ha viszont nincs benne az az érzés, hogy ezért fizetni kell akkor legalább 50% esély van arra, hogy a drágábbat fogja választani. Mielőtt azt gondolná, hogy kötelező kiírni az árat, akkor azt kell mondanom, hogy azt már megtette, amikor feltüntette a pontos összeget, a pénznemet elég minden lap alján az ÁFA és a service díjjal együtt kiírni.

 

2, Ne legyenek az árak jobbra egymás alatt.

 

Ez talán az egyik legnagyobb hiba amit el lehet követni. Egyre több helyen látom, hogy ezt már ügyesen elkerülik. A lényeg az, hogy az ár ne a lap szélén az étellel azonos sorban, szépen egymás alatt legyen.

Sokkal jobb megoldás, ha az étel alatt a leírás után közvetlenül van feltüntetve.

Ha a jobb oldalt egymás alatt vannak, akkor nagyon sok ember egyszerűen azzal kezdi, hogy végig “scaneli” az árat. Megnézi mi a legolcsóbb és már ott is ragadt, de ha az esetleg nem is nyeri el a kedvét, akkor megkeresi a második legolcsóbbat és így tovább. Nem az étel minősége lesz a főszempont, hanem az ár. Nekünk az a dolgunk, hogy ez ne így legyen, a vendég az ételre koncentráljon és ne annak az árára.

3, Legyen figyelemfelkeltő az étel leírása.

Furcsa, hogy ezt még mindíg nagyon kevesen csinálják. Melyik hangzik izgalmasabbnak?

Paradicsomos alapban puhára párolt sertés hús friss fűszerekkel, erdedeti olasz recept alapján helyben készült tésztával, a tálalásnál megszórva valódi parmezánnal.

Vagy az, hogy spagetti.

( Bocsánat ha nem jó a recept nem vagyok szakács:D )

A szavaknak nagy ereje van amelyel könnyedén lehet az olvasóra hatni. Ha nincs idő megírni a szöveget akkor vannak nagyon ügyes szövegírók Magyarországon akik megcsinálják ezt a munkát pár tízezer forintért.

Ha még sincs idő vagy erőforrás erre a megoldásra akkor legalább az alapvető összetevők legyenek feltüntetve. Ez több szempontból is hasznos, egyrészről nem kell a pincéreknek minden egyes alkalommal elmagyaráznia azt, hogy miből készült az étel. A másik ha valaki alergiás valamire akkor sokkal egyértelműbb lesz, hogy jó e neki vagy sem.

Itt van egy majdnem jó példa(végig néztem legalább 50 étterem étlapját de nem találtam olyat ami tökéletes lenne).
étlap design
Akkor lenne tökéletes, ha lenne leírás az ételekről, de lagalább az alapanyagok megvannak.

4, Itt az idő elővenni a táblázatunkat amit a legutóbbi poszt alapján elkészült.

Különböző kisérletek bebizonyították, hogy az emberek 90%-a amikor kinyit akár egy újságot akár egy étlaptartót az első tekintete mindíg a jobb oldal tetejére esik. Ez az a hely ahol az A kategóriába tartozó ételek valamelyikét kell tenni. Érdemes esetleg még kiemelni egyébb design elemekkel mint például más színű, tipusú méretű betű vagy egy keret.

Azt is sokan alkalmazzák, hogy ide a legdrágább ételt teszik, mert ha azt válassza a vendég, az is jó, de ha csak a “sokkoló ár” miatt a többi étel már olcsónak fog tünni az is rendebn van.

Ezek a kisérletek azt is bebizonyították, hogy körülbelül a vendégek 75%a az első 3 másodpercben eldönti mit akar enni. Nyílván ez nem tünik fel neki, és sokáig fogja nézegetni az étlapot de a tudatalattija már döntött. 😀

Mivel az ételek  álltalában kategóriákba vannak csoportosítva, így a designer feladata, hogy úgy csinálja meg az étlap designt, hogy a megfelelő ételek a megfelelő helyre kerüljenek.

A második legjobb, hely az a jobb oldalt felül van, és ezután már csak normálisan olvassa végig az étlpapot a vendég.

5, Minden kategóriában maximum7 ételnek szabad lenni.

Ez is furcsa lehet még egyes éttermeknek, ahol sokszor 100 különböző ételt is ajánlanak. Ez azért nem túl okos megoldás már, mert az emberek egyre jobban belátják azt, hogy egyszerűen képtelenség ennyi ételhez az alapanyagokat frissen tartani. Ekkora ajánlat már biztosan a minőség rovására megy, A másik fontos dolog, hogy nehezen tudnak dönteni az emberek ennyi lehetőség láttán. Minél jobban összezavarodnak annál inkább fogják a biztosat választani.

Egy neves pszihiáter végzett egy kisérletet. Kiment egy kis standal a piacra és az első nap kirakott 24 különféle lekvárt. A második nap ismét kiment de már csak 6 lekvárt tett ki az asztalra.

Meglapő módon az első nap sokkal többen érdeklődtek a termék iránt, mint a második nap. Viszont a második nap 2x annyi lekvárt adott el. Kisebb választékból sokkal könnyebb választni. A vendégben nem alakul ki az a szorongás, hogy vajon jól döntött e.

Nos ez lett volna az az 5 pont amit ha követ akkor biztos, hogy növeekedni fog a bevétele és a haszna is.

Persze ez csak egy pici szelete ennek a “tudománynak”.Külföldön komoly pénzeket szánnak a nagyobb cégek, hogy megbízzanak egy profit, hogy csinálja meg az étlap kinézetét.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

kettő × három =